Når mennesker hører ordet mod, tænker mange på store præstationer, på mennesker, der bestiger bjerge, løber maraton.
Eller tager alene ud i vildmarken.
Men jo mere jeg oplever, jo mere er jeg blevet overbevist om, at mod ser helt anderledes ud.
For mod handler ikke om at være frygtløs – mod handler om at turde.
At turde sige ja.
At turde prøve.
At turde fejle.
At turde ændre retning.
Og nogle gange handler mod om at turde sige nej.
Vi bliver aldrig færdige med at udvikle os
Jeg tror ikke på, at vi mennesker bliver færdige. Jeg tror ikke på, at der findes et tidspunkt, hvor livet ændre sig og vi har regnet det hele ud.
Vi lærer, vi falder, vi rejser os igen og hver oplevelse gør os lidt klogere.
Vi ændrer os hele tiden og så længe vi husker på, at livet ikke er linært men cirkulært, så vi hele tiden lærer og udvikler os.
Mens vi undervejs opdager, at netop det, måske er det smukke ved det hele.


Vi behøver ikke have alle svarene
Jeg tror, mange mennesker holder sig tilbage, ikke fordi de ikke drømmer, men fordi vi er blevet bange for at gøre noget forkert, bange for at fejle (fejl passer utrolig dårligt på vores sociale medier)
Bange for, hvad andre tænker, sandheden er, at ingen af os har alle svarene. Dem skal vi finder undervejs.
Jeg har selv sagt ja til ting, jeg ikke vidste, hvordan ville ende, Alene I Vildmarken er virkelig godt eksempel på netop dette.
Det gør jeg fordi jeg er nysgerrig og fordi jeg ikke havde lyst til at lade frygten bestemme – heller ikke med de i baghovedet, at hele Danmark får lov at se ALLE mine fejl.
Mod findes også i de små ting
Mod behøver ikke være store eventyr.
Nogle gange er det modigt at bede om hjælp, at skifte retning, at huske og prioritere os selv, at sige fra, at være ærlig eller at starte forfra én gang til.
Det er okay at sige højt “Jeg har ikke alle svarene”
Jeg tror faktisk, at de modigste mennesker ofte er dem, der tør være sig selv også når det bliver sårbart og super personligt.
Du behøver ikke være klar
Vi venter ofte på det perfekte tidspunkt, på at føle os klar, så vi har styr på det hele.
Lad mig fortælle dig en hemmelighed – det perfekte tidspunkt findes ikke.
Måske skal vi bare tage det første skridt. For livet bliver ikke levet i teorien.
Men husker at leve det undervejs – Vi lever kun en gang, nej min ven vi dør kun en gang
Hvis jeg har lært én ting
Så er det, at vi kun har ét liv og det er alt for værdifuldt til at lade frygten bestemme.
Vi bliver aldrig færdige med at udvikle os, vi bliver aldrig færdige med at lære.
Og vi det skal vi heller ikke. Vi skal bare blive ved med at være nysgerrige.
Blive ved med at leve, turde tage det næste skridt.
Selv når vi ikke kender vejen.
❤️Vi ses derude.
Dea Larsen

Skriv et svar